Nieuwsbrief

Alert: 0 Fout(en) gevonden

Dank je voor je inschrijving. Een bevestigings-email is verzonden naar het opgegeven email adres.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

[C]


 

 

 

 (English version below)

prachtige afsluiting Sense of Sound

15 Oktober sloot DordtYart het seizoen feestelijk af met performances, presentaties en veel geluid in de hal, terwijl een mooie herfstzon op de werken scheen.

Voor een derde en laatste weekend gaf Hans van Koolwijk een performance met het Schreck Ensemble te midden van zijn Belleninstallatie. Zijn eigen bellen gemaakt van Chinees porselein en bellen uit Birma, Japan en Tibet klonken tezamen met zang en live elektronica van het Schreck Ensemble. Daarnaast genoten we van de performance Organa van Nils Davidse en Elise’t Hart op de huisorgeltjes.

finnisage3.jpg
Hans van Koolwijk met Schreck Ensemble te midden van de Belleninstallatie,
Nils Davidse tijdens de performance met Organa, The Poet van Maria Barnas.

Kunstenaar Elise ’t Hart vertelde op de eerste verdieping in haar Instituut voor Huisgeluid over dit groeiende archief, waarom zij huisgeluiden verzamelt en over haar samenwerking met muzikant Nils Davidse. Kunstenaar Matthias König sprak over zijn werkwijze, hoe hij tot de keuze van dit werk is gekomen bij DordtYart en het getoonde kunstwerk A human drummer trying to imitate a drum machine trying to imitate a human drummer.

finnisage4.jpg
Elise ’t Hart vertelt in haar Instituut voor Huisgeluid over haar projecten, bezoekers duiken in de archieven van het instituut.


Nagenieten van DordtYart 2017

Inmiddels is de hal leeg en in gedachten klinken de geluiden en klanken van Sense of Sound nog na. Zo verscheen in de laatste week van Sense of Sound in Metropolis M een mooi artikel over de tentoonstelling, geschreven door hoofdredacteur Domeniek Ruyters.
“De keuze voor in hoofdzaak dit soort van geluidkunst zal in deze oude fabriekshal geen toeval zijn. Er is gekozen voor een vloer van apparaten die zichtbaar bewegen, piepen en kraken, zoals eens de machines deden. In die zin is deze tentoonstelling ook te zien als een eerbetoon aan de hal zelf, de werkvloer van weleer, en aan de industriële bedrijvigheid die er eens was. Het tekent hoezeer deze geluidstentoonstelling hier op zijn plek is. Het gebouw biedt de geluidkunst een contact die haar in een verrassend breder perspectief plaatst. Elders is dit nummer wordt geschreven over de zoektocht naar de ideale plaats voor geluidkunst. Ik geloof dat DordtYart in Dordrecht die al gevonden heeft."

Lees het volledige artikel over Sense of Sound en de andere artikelen over de positie van geluidkunst binnen de kunst- en museale wereld in het geprinte nummer van Metropolis M.

Wilt u nog meer nagenieten van Sense of Sound? U kunt online de eerder verschenen reviews vinden op Jegens & Tevens (40.000 m3 aan bliepjes, kraakjes, getik, kabels en orgels nemen je mee in de analoge neurale bovenkamer van de geluidskunstenaar), Trouw (Kunst om de oren te spitsen) en van het Museumtijdschrift (Een zeldzaam genot voor oor en oog).

U kunt DordtYart volgen op Facebook en Instagram. Op deze kanalen delen we gedurende de wintermaanden af en toe mooie beelden van de tentoonstellingen bij DordtYart.

finnisage5.jpgRobert Lambermont vertelt over zijn werk Nanoteller aan blinde bezoekers, bezoeker bestudeert het
mechanisme van Ginger Strings van Paul Panhuysen, bezoekers voor Ideofoon 1 van Dick Raaijmakers.



 

Sense of Sound is tot stand gekomen met de steun van:

fonds_21.logo.jpg

 

 

 

 


 

Hall filled with sounds during the finissage of Sense of Sound

On 15th of October the DordtYart season is closed in a festive matter with performances, presentations, and lots of sounds in the hall, while on the background a lovey autumn sun shined on the art works.

For a third and last weekend Hans van Koolwijk was present at DordtYart for performances with Schreck Ensemble in his Belleninstallatie. His own bells, made of bone China porcelain, and bells from Birma, Japan, and Tibet, pealed together with vocals and live electronica from Schreck Ensemble. Besides this, we enjoyed the performance Organa of Nils Davidse and Elise’t Hart on their house organs, and The Poet by Maria Barnas searched for a last time for the right words for his poem.

finnisage3.jpg
Hans van Koolwijk with Schreck Ensemble in the middle of his Belleninstallatie,
Nils Davidse during the Organa performance, The Poet van Maria Barnas.

Artist Elise ’t Hart elaborated on the first floor, in her Instituut voor Huisgeluid (Institute for House Sounds) about the growing archive, about why she collects house sounds, and about her collaboration with musician Nils Davidse. Artist Matthias König talked about his way of working, and about the art work at DordtYart, A human drummer trying to imitate a drum machine trying to imitate a human drummer.

finnisage4.jpg
Elise ’t Hart speaks in het Instituut voor Huisgeluid about het projects, visitors dive into the archives of the institute.


Looking back on DordtYart 2017

The hall is empty again for winter, but in our memories the sounds and tones of Sense of Sound resound. 
In the last week of the exhibition a nice review is published in Metropolis M about the exhibition, written by chief editor Domeniek Ruyters.
“De keuze voor in hoofdzaak dit soort van geluidkunst zal in deze oude fabriekshal geen toeval zijn. Er is gekozen voor een vloer van apparaten die zichtbaar bewegen, piepen en kraken, zoals eens de machines deden. In die zin is deze tentoonstelling ook te zien als een eerbetoon aan de hal zelf, de werkvloer van weleer, en aan de industriële bedrijvigheid die er eens was. Het tekent hoezeer deze geluidstentoonstelling hier op zijn plek is. Het gebouw biedt de geluidkunst een contact die haar in een verrassend breder perspectief plaatst. Elders is dit nummer wordt geschreven over de zoektocht naar de ideale plaats voor geluidkunst. Ik geloof dat DordtYart in Dordrecht die al gevonden heeft."
Read the full (Dutch) article about Sense of Sound in the printed edition of Metropolis M.

Do you want to enjoy more in retrospective about Sense of Sound? You can read back the previously online published reviews on Jegens & Tevens (Dutch, 40.000 m3 of bleeping, cracking, ticking, cables, and organs take you to the analogue neural upper room of the sound artist), Trouw (Dutch, Art to prick up the ears) and of the Museumtijdschrift Dutch, A rare pleasure for ear and eye).

You can also follow DordtYart online via Facebook and Instagram. Via these channels we share images and stories about previous exhibitions, and upcoming events every now and then.

finnisage5.jpgRobert Lambermont tells visually impaire visitors about his Nanoteller, visitor studis the mechanism
of Ginger Strings by Paul Panhuysen, visitors looking at Ideofoon 1 by Dick Raaijmakers.




Sense of Sound was made possible with support of:

fonds_21.logo.jpg

 

 

 

                                     Online versie Afmelden