Rondane kwartet - J.S.BACH, joep Franssens (Entrata), Simeon ten Holt (Lemniscaat)
Zondag 24 september 2017, 14.30uur
Gespecialiseerd in de minimalistische vier-vleugel-werken van Simeon ten Holt (1923-2012), maakt het Rondane Kwartet nu ook een uitstap naar de barokke polyfonie van J.S. Bach (1685-1750). Schijnbaar twee uitersten, maar een verbinding meer dan waard.
Bach
Bekend is dat Bach, die voor Ten Holt een wezenlijk fundament vormde, door tijdgenoten werd beoordeeld als groots improvisator. Hij maakte op het gebied van harmonieleer en contrapunt gebruik van bestaande technieken, zelfs zijn melodieën zijn zelden puur uit eigen brein ontstaan: het is een koraalmelodie, een Gregoriaans motief, een thema van een andere componist. Maar doordat Bach op zijn geheel eigen wijze met een hartstochtelijke voorkeur voor de variatievorm met dit muzikale materiaal omging, wist hij nieuw gestalte te geven en zijn eigen persoonlijke stempel te drukken.
Entrata(Joep Franssens)
Joep Franssens (1955) studeerde compositie bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en bij Klaas de Vries aan het Rotterdams Conservatorium. Franssens wordt vaak gezien als de Nederlandse representant van de zogenoemde stroming Nieuwe Spiritualiteit in Nederland. Entrata (1996), aanvankelijk gecomponeerd voor 3 piano’s, heeft net als de avondvullende werken van Ten Holt een minimalistisch karakter.
Lemniscaat (Simeon ten Holt)
De componist Simeon ten Holt deed veel onderzoek met verschillende toonsystemen, bijvoorbeeld door verschillende complementairen toonsoorten tegelijkertijd te gebruiken, om uiteindelijk terug te keren naar de tonaliteit. Tijdens zijn carrière ontwikkelt hij een geheel eigen stijl waarbij herhaling en tonaliteit centraal staan. Lemniscaat (1983) is de eerste compositie voor vier toetsinstrumenten die Ten Holt schreef na zijn beroemde Canto Ostinato. Net als bij Canto Ostinato wordt bij de uitvoering van Lemniscaat een groot beroep op de creativiteit van de pianisten. Zij krijgen van de componist de ruimte om tijdens het concert beslissingen te maken over hoe de noten in de partituur worden gespeeld en binnen hoeveel tijd het stuk zich ontplooit. Hier ontleent deze compositie onder meer zijn titel aan; Lemniscaat is de benaming voor het wiskundige symbool van oneindigheid.
Over Rondane Kwartet
Het Rondane Kwartet bestaat uit de pianisten Daphne Keune, Robert Lambermont, Petra van Oort en Laura Sandee. Rondane Kwartet is het enige kwartet ter wereld dat de vijf composities voor meerdere toetsinstrumenten van Simeon ten Holt, in vaste bezetting, uitvoert. Simeon ten Holt noemde Lambermont in zijn memoires één van de warmste pleitbezorgers van zijn muziek.
Tijdens een uitvoering van het Rondane Kwartet staan de vleugels in een kruisvorm opgesteld, zodat optimaal gecommuniceerd kan worden aan de hand van specifieke tekens. Veel muzikale ideeën ontstaan tijdens een concert en worden ter plekke uitgeprobeerd. Hierdoor is iedere uitvoering steeds opnieuw een avontuur voor zowel het publiek als de pianisten.
Meer over het Rondane Kwartet op hun website.
Dit concert is mede mogelijk gemaakt door stichting van Simeon ten Holt.