Kunstenaar Justin Bennett (1964, UK) werkt met geluid en beeld. Opgeleid in beeldhouwkunst en elektronische muziek, gebruikt hij tekeningen, film, sculptuur, en een divers scala aan geluidsvormen in zijn onderzoek. Een terugkerend thema daarin is onze beleving van architectuur, stedelijke ontwikkeling en de (on)bebouwde ruimte. Bennett zet geluid in om de ruimte op onderscheidende manieren hoorbaar maar ook tastbaar te maken: nauwgezet luisteren levert in zijn werk een radicaal andere manier van kijken en beleven op.
In het door Krijn de Kooning ontworpen labyrint op de bovenverdieping van DordtYart toont Bennett zes audiovisuele werken. De werken spannen bijna 30 jaar en laten zijn onderzoek naar geluid in relatie tot materie, architectuur en verhalen zien en horen. Zoals zijn laatste film Vilgiskoddeoayvinyarvi: Wolf Lake on the Mountains.
Viktor Koslovsky is geoloog en woont bij het verder verlaten Kola Superdeep Borehole. Een extreem diep boorgat, een koude-oorlogs onderzoeksstation in Noordwest-Rusland. Hier doet hij zijn seismisch onderzoek: "luisteren naar het verleden om de toekomst te horen". Wat zijn de grenzen van ons gehoor? Op welk punt wordt waarneming verbeeldingskracht?