In de installatie Pneumatic Sound Field wordt er in een ruimtelijk vlak van pneumatische ventielen een continuüm gecreëerd tussen ritmische structuren, de ruimtelijke waarneming van geluid en het waarnemen van tonen. Wind, druk en klank vormen samen een ademende klankomgeving boven de hoofden van het publiek.
Akoestisch geluid bestaat uit tijdelijke drukveranderingen in de atmosfeer om ons heen. Terwijl luidsprekers meestal bewegende membranen gebruiken om deze drukveranderingen te creëren, wordt in Pneumatic Sound Field perslucht gebruikt om geluid te op te wekken. De perslucht wordt door middel van een snel aanstuurbaar pneumatisch ventiel wel of niet vrijgelaten, resulterend in drukveranderingen in de atmosfeer rondom het ventiel.
Edwin van der Heide (1970, NL) is zowel als kunstenaar en als onderzoeker actief op het gebied van klank, ruimte en interactie. Hij breidt de begrippen compositie en muzikale taal uit in richtingen van ruimtelijkheid, interactie en interdisciplinaire kunstvormen. Zijn werk bestaat uit installaties, performances en ‘environments’. Hij plaatst zijn publiek 'in' het kunstwerk en nodigt ze uit om het actief te verkennen, ermee te interacteren en zich ertoe te verhouden.